VENEZIA 72: L’OPINIONE DI EMANUEL LEVY

Logo Ciak In MostraCIAK IN MOSTRA: SHOWCASING AMERICAN CINEMA AT ITS MOST DIVERSE

DI EMANUEL LEVY

 

Emanuel Levy è un critico americano, ha scritto per Variety e The Hollywood Reporter prima di lanciare il suo sito: emanuellevy.com. Autore di molti libri, presenterà a Venezia il suo ultimo volume, Gay Directors, Gay Films?

Under the vigorous leadership of Alberto Barbera, the 2015 Venice Fest emerges as one of the strongest in recent memory. If you want to get a glimpse of American Cinema Now, please take a trip to the Lido, as there are strong titles in each series and five of the competition titles are US productions. Venice has an impressive record of premiering high-profile films that are both artistically and commercially successful. In 2013, the opening night was sci- fi Gravity, by Alfonso Cuarón and last year it, was Iñárritu’s Birdman. Both films went on to win Oscars for their directors. Venice will show an extremely wide range of American films, from low to big-budget, from offbeat indies to star- studded mainstream, fiction and documentaries. They boast mega Hollywood stars, such as Eddie Redmayne, this year’s Oscar-winner (The Danish Girl), Oscar nominees Jake Gyllenhaal (Everest) and Johnny Depp (Black Mass). In Warner’s Black Mass, a biopic of Boston gangster James “Whitey” Bulger, Depp plays the FBI informant who used this position to eradicate criminal competition. The stellar ensemble includes Benedict Cumberbatch, Kevin Bacon, Joel Edgerton, Peter Sarsgaard. Already generating Oscar buzz is the opener, Baltasar Kormákur’s disaster-thriller Everest, from Universal, starring Gyllenhaal, the hottest actor working in Hollywood, and Jason Clarke, as the risk-taking mountain climbers. Eagerly anticipated is Philip Kaufman’s Anomalisa, co-directed with Duke Johnson. An existential tale of a man struggling with inability to connect, Anomalisa is the fest’s only animation, a mature work – or as Barbera said, «not for kids ». Among the widely diverse US competition titles is Heart of a Dog, which is about grief and loss, from pioneering performance artist Laurie Anderson. There’s huge buzz about The Danish Girl, in which Redmayne plays Lili Ebe, one of the first transgender in history. Cary Fukunaga’s already controversial Beasts of No Nation stars Idris Elba as commander of a child-soldiers’ guerrilla force in West Africa. Tom McCarthy’s Spotlight features Michael Keaton in his first post-Birdman role as reporter Walter Robinson who led the Boston Globe coverage of the 2003 Catholic Church sex scandal, for which he won the Pulitzer Prize. The cutting-edge series Horizons will show Brady Corbet’s The Childhood of a Leader, starring Robert Pattinson. Sundance Fest grad, Dito Montiel, will premiere his apocalyptic war thriller, Man Down, with Shia LaBeouf. Among the festival’s hot docus is Noah Baumbach and Jake Paltrow’s De Palma, in which the cult director discusses his career and life. Also promising is Janis, about the iconic singer Janis Joplin by Amy Berg, Oscar nominated for Deliver Us from Evil.

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CIAK IN MOSTRA: UN AMERICANO A VENEZIA

Sotto la vigorosa guida di Alberto Barbera, la Mostra di Venezia 2015 emerge come una delle più solide nella memoria recente. Se desiderate una rapida panoramica sul cinema americano contemporaneo vi invito a fare un giro al Lido, perché troverete titoli importanti in ogni sezione (cinque dei film in concorso sono produzioni Usa). Venezia vanta un numero elevato di prime d’alto profilo, film di successo sia artistico sia commerciale. Nel 2013, la serata d’apertura toccò al thriller sci-fi Gravity di Alfonso Cuarón (quest’anno presidente di Giuria). E l’anno scorso a Birdman di Iñárritu. Opere che diedero l’Oscar a entrambi i registi. A Venezia vedremo una gamma molto ampia di pellicole Usa, da quelle a basso costo a quelle ad alto budget, dagli indie più anticonvenzi-onali ai film mainstream affollati di star, dalla fiction ai documentari. Opere che vantano grandi nomi di Hollywood, come Eddie Redmayne, vincitore dell’ultimo Oscar (The Danish Girl), e i candidati Jake Gyllenhaal (Everest) e Johnny Depp (Black Mass). Quest’ultimo film, targato Warner, è un biopic sul gangster di Boston James “Whitey” Bulger, in cui Depp interpreta l’informatore dell’FBI che usò la propria posizione per annientare una famiglia mafiosa rivale. Nel cast stellare figurano anche Benedict Cumberbatch , Kevin Bacon, Joel Edgerton e Peter Sars- gaard. Si parla già di Oscar per il film d’apertura, il disaster-thriller di Baltasar Kormákur, Everest (Universal), con Jake Gyllenhaal, l’attore più hot di Hollywood, e Jason Clarke nei panni di due temerari scalatori. È atteso con impazienza anche Anomalisa di Philip Kaufman, codiretto con Duke Johnson. Racconto esistenziale di un uomo che lotta con l’incapacità di relazionarsi, è l’unico film d’animazione della Mostra, un lavoro maturo o, come ha affermato Barbera, «non per bambini ».Tra i diversi titoli Usa in concorso c’è Heart of a Dog, sul tema del dolore e della perdita, diretto da Laurie Anderson (Home of the Brave), pioniera della Performance Art. C’è molta eccitazione anche per The Danish Girl, in cui il premio Oscar Eddie Redmayne è Lili Ebe, uno dei primi transgender della storia. Il già controverso Beasts of No Nation di Carey Fukunaga vede Idris Elba nei panni del comandante di una forza di guerriglia composta di bambini-soldato nell’Africa occidentale. In Spotlight di Tom Mc- Carthy, Michael Keaton, nel suo primo ruolo post-Birdman, interpreta il reporter Walter Robinson del Boston Globe, che nel 2003 si occupò dello scandalo sessuale che coinvolse la Chiesa Cattolica e per cui vinse il Pulitzer. Nella dinamica sezione Orizzonti vedremo The Childhood of a Leader di Brady Corbet, con Robert Pattinson. Dito Montiel, premiato al Sundance, mostrerà in anteprima il suo apocalittico war-thriller, Man Down, con Shia LaBeouf di nuovo nei panni di un ex marine, Gabriel Drummer.

 

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